Tuesday, 1 November 2016

review: harry potter and the cursed child


Od kilku dni staram się dla was napisać recenzję najnowszej książki, którą współautorką jest J.K.Rowling - Harry Potter i Przeklęte Dziecko. Opisywanie takich rzeczy zawsze sprawiało mi trudność, lecz nie wyobrażam sobie, aby opinii na temat tej książki zabrakło na moim blogu. Zanim do księgarni wyszła nowa część HP, nie zależało mi, aby ją kupić. Cały ten szał na Pottera już dawno mi minął, a jednak dwa dni po premierze grzecznie poleciałam do sklepu aby zakupić nowy wytwór Joanne oraz Jacka Thorne'a i Johna Tiffany'ego.

O czym jest nowa część, a raczej pierwsze wydanie scenariusza (tak, nowa część jest sztuką teatralną!) postaram się wam opowiedzieć niespojlerując niczego. Może zacznijmy od tego, dlaczego tak właściwie autorzy wydali książkę w postaci scenariusza? Z prostej przyczyny - nie każdego było stać na podróż do Anglii, aby obejrzeć na żywo sztukę na łamach jednego z londyńskich teatrów. A wracając do tematu - akcja odbywa się 19 lat później, a pierwszoplanowymi postaciami są dzieci bohaterów poprzednich książek. Dzieciaki oczywiście wybierają się do Hogwartu, po czym akcja toczy się tak szybko, że sami nie wiemy kiedy przeskoczymy z pierwszego roku na czwarty. I wtedy zaczyna się jazda i dziwne niespodziewane rzeczy.
Jack Throne, J.K.Rowling and John Tiffany

Książkę czyta się bardzo przyjemnie, lecz nie jak prawdziwego Harry'ego Pottera. Brakuje rozbudowanych opisów miejsc, bohaterów, WSZYSTKIEGO. No cóż, ale czego możemy się spodziewać po scenariuszu sztuki teatralnej? Oczywiście przeważają w niej dialogi, które też jakoś szczególnie rozbudowane nie są. Jak już wspomniałam - akcja toczy się szybko. Za szybko. Do tego stopnia, że przeczytanie całej książki zajęło mi niecałe 5 godzin.

Przez to, że książka nie była pisana stylem Rowling, czułam się, jakbym czytała dobre fanfiction. Nawet bardzo dobre. Dlatego nie wiem jak ocenić ten scenariusz. Patrząc z perspektywy poprzednich książek - jest bardzo słaby. Ale jakby patrzeć na niego z całkowicie innej perspektywy, jako dodatek do całej serii - naprawdę mi się spodobał. Dlatego nie potrafię jednoznacznie określić, czy jestem na tak, czy na nie. Uważam, że każdy fan powinien go przeczytać, lecz nie każdemu może przypaść do gustu, za sprawą przyzwyczajenia do poprzednich części.


Czytaliście nowego Pottera? 
Co sądzicie o takiej formie przedstawienia dalszych losów bohaterów?




e n g l i s h   v e r s i o n
For several days, I try to write a review for you the latest book, which co-authored is J.K.Rowling - Harry Potter and The Cursed Child. Describing such things always caused me difficulty (in English even more), but I can not imagine that the views on this book don't be on my blog. Before you went to the bookstore new part of HP, I did not care to buy it. The whole craze for Potter has long passed me, but two days after the premiere politely I went to the store to purchase a new product Joanne and Jack Thorne and John Tiffany. What is the new part, or rather the first issue of the screenplay (yes, the new part is the art of the theater!) I will try to tell you don't make spoiler anything. Maybe let's start with why exactly the authors published a book in the form of scenario? With simple reason - not everyone could afford to travel to England to watch live art on the pages of one of the London theaters. And back to the topic - the action takes place 19 years later and foregrounds characters are children of heroes previous books. The kids, of course, choose to Hogwarts, then the action is so fast that we do not know when you jump from the first year to the fourth. And then you start driving, and the odd unexpected things. The fact that the book was not written style Rowling, I felt like I was reading a good fanfiction. Even very good. Therefore, I do not know how to evaluate this scenario. From the perspective of previous books - he is very weak. But if to look at it from a completely different perspective, in addition to a whole series of - I really liked it. Therefore, I can not say with certainty whether I'm on yes or not. I believe that every fan should read it, but not everyone can like it, as a matter of habit to previous parts. The book reads very nice, but not as a real Harry Potter. There is no extensive descriptions of places, heroes, ALL. Well, but what can we expect from the script of a spectacle? Of course, they prevail in the dialogue that also not particularly complex are not. As already I mentioned - the action is fast. Too fast. To the extent that you read the whole book took me less than 5 hours.


What's do you think about this book?

xx

51 comments:

  1. Za ta książka nie przepadam :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Chętnie ją zakupie i przeczytam :)

    Pozdrawiam :*
    https://sabrooowska96.blogspot.de/

    ReplyDelete
  3. Nie czytałam jeszcze tej części, ale koniecznie muszę ją kupić :)

    https://fasionsstyle.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Fajnie napisałaś recenzje
    Pytałaś o wspólna obserwacje ja obserwuje :)

    ReplyDelete
  5. W swojej recenzji nic nie zdradziłaś co jest w książce (DZIĘKUJĘ). Książkę kupiłam tak samo co Ty, 2 dni po premierze. Teraz leży na półce i czeka, aż ją przeczytam. Niestety w klasie maturalnej jest strasznie dużo nauki, więc książki muszą poczekać :(
    https://nasze5minut.blogspot.com/
    Pozdrawiam TCK :)

    ReplyDelete
  6. Ja już po lekturze. Ja się zawiodłam u mnie niebawem recenzja i dlaczego mnie ta recenzja NIE zachwyciła.

    ReplyDelete
  7. Czytałam i miałam frajdę z tego, że mogę znowu przenieść się w ten magiczny świat :D

    ReplyDelete
  8. Ja tego nie czytałam i nie zamierzam czytać, bo nie jestem i nigdy nie byłam fanką HP. Ale bardzo podoba mi się Twoja recenzja ;) Ciekawie napisana i przyjemnie się czyta ;)

    Pozdrawiam gorąco ♡♡♡
    MADEMOISELLE BLOG

    ReplyDelete
  9. 5 godzin? Bardzo szybko. Rzeczywiście musi być ciekawa.
    Książkę oczywiście mam planach. Harry Potter przecież do MUST READ się zalicza xD
    Pozdrawiam!
    http://magia-ksiazek-recenzje.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Czytałam i w sumie nie wiem jaki mam do niej stosunek... To jednak nie to samo co nasz kochany Harry od J.K! Pozdrawiam i zapraszam

    slavicpowerbeauty.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. na moim blogu również znajdziesz recenzje tej magicznej pozycji więc jeśli chcesz, zachęcam do przeczytania :)
    kapitalny post, przyjemnie się czytało, a zdjęcia są proste i bardzo pomysłowe :)
    dobra robota! :)
    http://zatrzymacchwileulotne.blog.pl/

    ReplyDelete
  12. Ja jeszcze nie czytałam, ale zamierzam. Widziałam bardzo dużo negatywnych opinii i szczerze mówiąc, nie rozumiem dlaczego. Być może zrozumiem, jak sama przeczytam, choć mam nadzieję, że się nie zawiodę, bo uwielbiam Pottera i naprawdę cieszę się, że wyszła kolejna część, nawet jeśli jest ona w takiej formie. ;)

    Pozdrawiam serdecznie i dodaję do obserwowanych. ;)
    Mój blog - klik!

    ReplyDelete
  13. Wow! Wpadłam przypadkiem na twojego bloga i jest świetny! Strasznie mi się tu spodobało. Bardzo ciekawie piszesz , wygląd bloga jest estetyczny. Na pewno muszę wpadać tu częściej :)
    Pozdrawiam,
    Youboost.pl

    ReplyDelete
  14. Awww..... ! Dużo słyszałam o tej książce i chyba się na nią skusze i przysiądę do wieczornej lektury ;)

    https://sabrooowska96.blogspot.de/

    ReplyDelete
  15. Lovely post!
    Have a good weekend!
    www.recklessdiary.ru

    ReplyDelete
  16. Bardzo szybko przeczytałaś mi zeszłoby dłużej ;)

    www.moda-eny.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Słyszałam o tej książce , jednakże nie miałam okazji jej przeczytać :)
    Pozdrawiam i Obserwuję ;)
    http://mylifeiswonderful9.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. Nie lubię ani filmu ani książek o Harrym :D

    MÓJ BLOG
    MÓJ KANAŁ NA YT

    ReplyDelete
  19. Ślicznie zdjęcia 👍 serdecznie polecam http://anggeleses.blogspot.com aktualnie nie dodaje postów ale za 2 tygodnie ma dodać. Za obserwuj ją ona na to czeka

    ReplyDelete
  20. Nie przepadam za Harrym :/
    Słyszałam o tej książce dużo. Pozdrawiam
    http://zakreconaaja.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. Lubię ekranizację Harrego Pottera, a książek jeszcze nie czytałam - mam nadzieję, że kiedyś się to zmieni :D

    Obserwuję :)
    Pospolitaola.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. jeszcze nie czytałam ale bardzo chcę ;)

    http://zyciepiszehistoriee.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Noszę się z zamiarem przeczytania, dzięki za niespojlerową recenzję :) zachęciłaś mnie :)

    xx
    KvR

    ReplyDelete
  24. fajne, czytałam recenzje jak na razie ;)) Pozdrawiam i zapraszam na:
    maggie-fashion-style.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Wow. Nie jestem jakas fanka serii Harrego wiec nawet nie wiedzialam ze jest jakas nowa czesc. Fajnie ja przyblizylas. Moze kiedys tez trafi w moje rece

    magdawiglusz.blogspot.com

    ReplyDelete
  26. Nie czytałam żadnej części Pottera, nie mój typ :)

    Ok, obserwuję i zapraszam do mnie :)

    ReplyDelete
  27. Nowego Pottera jeszcze nie czytałam, ale w niedługim czasie zamierzam to zrobić :)
    Obserwuję i zapraszam do mnie http://beatypunktwidzenia.blogspot.com/ :)

    ReplyDelete
  28. A ja lubię szybką akcję więc na pewno przeczytam :-)

    ReplyDelete
  29. Z chęcią przeczytałabym tą sztukę, bo bardzo ciekawi mnie co tam się dzieje :D
    agnieszkaa-es.blogspot.com

    ReplyDelete
  30. Ja nie czytałam tej książki :)

    londonkidx.blogspot.com

    ReplyDelete
  31. i really have to read this book!
    have a nice day! :)
    http://xoxoclaudia.blogspot.de/

    ReplyDelete
  32. I like the new chapter is changed direction and become more humble.Maybe we could follow each other :)
    Overpowered

    ReplyDelete
  33. Pojawia się ta książka na blogach :)
    Ja stety niestety nie przepadam za fantastyką :/
    Może wspólna obserwacja ?
    Zapraszam na --> Mój Blog

    ReplyDelete
  34. Jestem wielką fanką HP, a książkę mam w planach :)_
    Mogłabyś kliknąć w linki TU ? Dzięki:*

    ReplyDelete
  35. awesome review :)


    I think your blog is pretty :) we can follow each other if you like . What do you think ?

    19th century OOTD Post - read more

    Check out my Insta and stay tuned ♥Instagram

    Stay Gold

    ReplyDelete
  36. nie znam tej książki, ale Lubię HP, więc skusiłabym się na nią z ciekawości ;)

    obserwuję (jako Dagmara K) i zapraszam do mnie ;D

    ReplyDelete
  37. Uwielbiam J.K. Rowling! Uwielbiam Harrego Pottera! Czuję, że będę uwielbiać tą książkę! :D

    Obserwuję
    Zapraszam[KLIK]

    ReplyDelete
  38. Nie przepadam za książkami HP, ale za to filmy lubię i mam nadzieję, że z tej części również jakiś powstanie ;)
    Mój kanał na yt
    Mój blog

    ReplyDelete
  39. Nie wiem czy ta książka jest potrzebna, wszystko się skończyło, jest aż 7 grubych książek, to chyba wystarczająca liczba ;/. Pewnie i tak przeczytam ;).
    http://modoemi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  40. Nie czytałam, ale przyznam, że moje zdziwienie było ogromne, kiedy w księgarni zobaczyłam tą pozycję. Hmm, skoro mówisz, że ksiażka nie posiada klimatu poprzednich to może chociaż przyszła ekranizacja (o ile by była) go zachowa?

    https://roseaud.blogspot.com/

    ReplyDelete
  41. Ja właśnie dzisiaj pożyczyłam H.P. od znajomej i przez weekend mam zamiar przeczytać :)
    https://paulan-official-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  42. Nie czytałam, ale moi znajomi są zachwyceni dosłownie wszystkimi częściami i bardzo mi polecają tą książkę, ja jednak wolę filmy "Harry Potter".
    zapraszam;
    http://amateurphotographywithart.blogspot.com/

    ReplyDelete
  43. Aż wstyd przyznać, ale nigdy nie czytałam Harrego Pottera. Trzeba to zmienić :)

    MÓJ BLOG

    ReplyDelete
  44. Jeszcze nie czytałam ale mam zamiar.Jestem wielką fanką HP!

    julie-s-world.blogspot.com

    ReplyDelete
  45. moment z czarownicą w pociągu rozłożył mnie na łopatki
    pozdrawiam :)
    http://ylali.blogspot.com/ <- odpowiadam na obserwacje

    ReplyDelete
  46. Musze się przyznać, że nie przeczytałam żadnej części Harrego. Jakoś nigdy mnie do tego nie ciągnęło.

    Pozdrawiam kochana :* KLIK

    ReplyDelete
  47. Czytałam HP, a nad tą książką własnie się zastanawiam od kilku dni. Opinie są podzielone, ale chyba kupie i sama sie przekonam :)

    pozdrawiam,
    http://inspirujace.eu/witaj/

    ReplyDelete
  48. Want to read this book so bad((

    Maybe we could follow each other via GFC? Let me know on my blog! :)
    Hello, my name is Ev

    ReplyDelete
  49. Jakoś nie szaleję za tą pozycją. Całe to wielkie poruszenie o "kontynuacji" nie spod pióra oryginalnej autorki, i samo przedstawienie tego w formie dramatu, mnie przeraża. Jak na razie nie mam zamiaru jej przeczytać.
    Pozdrawiam // Książki w Piekle ♥

    ReplyDelete
  50. Uwielbiam Harry'ego Pottera i nie wyobrażam sobie swojego życia bez magii :) Pomimo, że zaliczam się już do kategorii 20+, nadal potrafię zatracić się w serii i filmach jak dziecko!
    Przeklęte Dziecko to nie to co 7 rewelacyjnych części, ale miło było wrócić do Hogwartu chociaż na chwilkę :)
    Jeśli byłabyś zainteresowana, to organizuję drobny konkurs z nagrodami... bardzo Harry Potterowymi :) www.the-books-in-the-rye.blogspot.com

    ReplyDelete

Dziękuję za każdy komentarz i obserwację. Razem tworzymy to miejsce!
Thanks for all comments and follow. We make this place together!